اخبار

برگزاری دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی در استان زنجان
برگزاری طرح جامع آموزش سبک زندگی اسلامی با هدف پیشگیری از طلاق ویژه بانوان متأهل در 18 پایگاه منتخب در سطح استان زنجان از بیست فروردین 98 به مدت یک ماه در حال برگزاری ...
ادامه مطلب
هندسه مبارزات زنان در دوران نهضت اسلامی
مریم مجتهدزاده   هندسه حضور زنان در دوران مبارزات نهضت اسلامی بسیار درخور توجه است. در این دوران، جایگاه عملکردی زنان، بیانگر نوعی تقسیم کار اجتماعی بر مبنای ...
ادامه مطلب
از ظرفیت جمعیت بانوان فرهیخته در تصمیم گیری های کلان استفاده شود
    به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان، سمیه یوسفلی صبح امروز در چهارمین نشست فصلی جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگ دینی استان، افزود: جمعیت ...
ادامه مطلب
برگزاری نشستهای تبیینی بیانیه گام دوم رهبری توسط کارگروههای ...
  سمیه یوسفلی ریس جمعیت بانوان فعال و فرهیخته استان زنجان: با توجه به صدور باینیه مهم "گام دوم" توسط مقام معظم رهبری در تاریخ 24 بهمن ماه 1397 جمعیت بانوان فرهیخته ...
ادامه مطلب

 

با توجه به این كه دفاع انسان از حقوق خود از آموزه های دینی به شمار می رود، بنابراین بر هر كس لازم است كه از حقوق خود دفاع كند، حتی اینكه این شخص دختر پیامبر ـ ص ـ باشد، زیرا علاوه بر ذی حق بودن، لزوم دفاع از جهاتی حائز اهمیت بوده وحضور زهرا را ضروری می نمود.

 
 

سوال

چه ضرورتی حضرت زهرا ـ سلام الله علیها – برآن داشت تا با مردان نامحرم برای دفاع از حقوق خود گفتگو ودرمسجد سخنرانی ؟

پاسخ

با توجه به این كه دفاع انسان از حقوق خود از آموزه های دینی به شمار می رود، بنابراین بر هر كس لازم است كه از حقوق خود دفاع كند، حتی اینكه این شخص دختر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ باشد، زیرا علاوه بر ذی حق بودن، لزوم دفاع از جهاتی حائز اهمیت بوده وحضور زهرا را ضروری می نمود. كه به برخی ازآنها اشاره می شود:

 

1ـ ضرورت جدا كردن حق از باطل: اگرحضرت زهرا آن خطبه ی آتشین را درمقابل حاكمیت ایراد نمی كرد .تشخیص حق از باطل برای آیندگان با ابهامی بزرگ مواجه بود وعده ای می گفتند فاطمه سكوت كرده پس اینان حاكمان واقعی هستند.براین اساس امروز امامت هچ جایگاهی نداشت. بنابراین، بر فاطمه ـ سلام الله علیها ـ لازم بود كه با این خطر و استبداد مبارزه كند.

                                  
2ـ برترین جهاد یا ضرورت مقاومت در برابر استبداد:یكی از اساسی ترین برنامه های دین، این است كه انسان خردمند و دین باور باید، هماره در اندیشه ساختن خود و جامعه و تأمین حقوق بشر باشد و با برنامه ریزی درست در برابر پیدایش و گسترش استبداد به مقاومت و مبارزه بر خیزد و با همه وجود و امكان بكوشد كه مردم را به مبارزه و مقاومت برانگیزد و با كنار زدن پرده های فریب و نیرنگ از چهره ی زشت خودكامگان، ماهیت آنان را به مردم نشان دهد و مردم را بدین وسیله بیدار سازد و به حركت در آورد، و در این راه و آن شرایط چه كسی بهتر و برتر از دختر سر افراز پیامبر(ص)؟

3ـ صیانت ازاندیشه شایسته سالاری:حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ در ضمن مطالبه ی این حق مصادره شده ی خویش، در حقیقت در اندیشه مطالبه حقوق اساسی و آسمانی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و در پس مطالبه ی خلافت ودفاع از پیشوای عدالت(علی) و حقوق و آزادی مردم،وحمایت ازاندیشه ی شایسته سالاری كه پیامبر بارها برآن تاكید فرمود بود. همان حكومت عادلانه كه از سوی خدا به پدرش ارزانی شد و از سوی او، به فرمان خدا به نام علی ـ علیه السلام ـ رقم خورد. در این مورد ابن ابی الحدید می نویسد: من از استاد «علی فارقی» پرسیدم آیا فاطمه در مطالبه فدك راستگو بود؟ پاسخ داد: آری. پرسیدم، چرا ابوبكر فدك را به او باز نگردانید؟ او گفت: اگر آن روز ابوبكر در برابر ادعای فاطمه، حق مصادره شده او را باز می گرداند، بی تردید، فردای آن روز او می آمد و با صراحت و راستی و در پرتو آیات و روایات، خلافت و حكومتی را می خواست كه بر اساس اصل خرد پسند و شایسته سالاری، از آن علی ـ علیه السلام ـ بود و ابوبكر هم ناگزیر از پذیرش سخن فاطمه ـ علیه السلام ـ و كناره گیری از قدرت بود.(1)

 

4ـ چشم پوشی بی جهت هرگز: افزون بر خطر سهمگین واپسگرایی و استبداد – كه دختر ژرف نگر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ برای مبارزه با آن بلای بزرگ، به پا خواست، مطالبه فدك نیز خدا پسندانه و خردمندانه بود، چرا كه محصولات سالانه ی زمین های فدك اندك و ناچیز نبود، بلكه درآمد آن قابل توجه بود، تا جایی كه ابن ابی الحدید بر این اندیشه است كه درختان خرمای آن بسان نخلستانهای كوفه در عصر او بوده است.

5ـ ضرورت مطالبه حق: دلیل دیگر پافشاری فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بر باز پس گرفتن حق خویش، این بود كه حق را باید خواست و از پی آن رفت چرا كه حق، گرفتنی است و به خودی خود به صاحبش باز نمی گردد، روشن است كه حق جویی و حق طلبی و مطالبه حقوق مادی و انسانی، هرگز با مقام پارسایی و بردباری مورد نظر قرآن و عترت نه تنها ناسازگار نیست بلكه بایسته و مورد سفارش است چرا كه سكوت در برابر عصب حقوق و پذیرش بیداد، زیبنده نیست و ظالم پروری و گناه است.(2)

6ـ مقابله با خطر سكوت: سكوت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ اینجا خطر آفرین بود و آیندگان چنین قضاوت می كردند كه فاطمه ـ سلام الله علیها ـ آن را به ناحق در تصرف داشته است كه وقتی از او گرفته شد، هیچ دفاعی از حق خویش نكرد. به خصوص دشمنان ایشان در پی این گونه نقطه ضعف ها بودند تا از منزلت و عظمت این خاندان در نزد مردم بكاهند و لذا ایشان برای اثبات حقانیت، خویش، افشاگری كردند.(3)

در مورد سخنرانی كردن حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ در بین نامحرمان باید گفت: اولاً حضرت برای گرفتن حق خویش چادر به سر كردند و در میان جمعی از زنان فامیل و خویشان خویش به مسجد رفتند و در آن وقت پرده‌ای سفید میان زنان و مردان افكندند و آن‌گاه فاطمه از پشت پرده حق خویش را مطالبه كرد.(4)

ثانیاً حضرت زهرا در امور اجتماعی مشاركت داشتند حتی در برخی از غزوات با پیامبر بودند و به مجروحان می‌رسیدند و در فتح مكه.(5) و نیز در قضیة مباهله حضور داشتند، و این حضور اجتماعی منافاتی با عصمت ایشان ندارد.اگرمنافات داشت پیامبر سزاوارترین انسان بود تاآنرا به زهرا گوشزد كند.

 

منبع: پرسمان دانشجویی

پی نوشت:

1. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، مصر، دارالاحیاء الكتب العربیه، ج16، ص284.

2. كرمی، علی، منشور داد خواهی، قم، انتشارات دلیل، چاپ اول، 1382ش، ص418-422.

3. انصاری، محمد باقر و... اسرار فدك، قم، نشر الهادی، چاپ دوم، 1376ش، ص84.

4. دشتی، محمد، حضرت زهرا، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین، ق1376، ص164. مجلسی، محمدباقر، زندگانی حضرت زهرا، مترجم محمد روحانی علی‌آبادی، ص825.

5. توفیق ابوعلم، فاطمه زهرا، ترجمه علی‌اكبر صادقی، تهران، سپهر، چاپ هفتم، 1374، ص121.

 

برداشته شده از سایت راسخون

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان می باشد

طراحی و اجرا: صفیرسنتر پایگاه فرزندان انقلاب